BILIA RECHARGE INNOITTAMASSA HENKILÖSTÖÄ HYVINVOINTITEKOIHIN

Autojen lisäksi henkilöstön omat akut ovat tärkeitä

Ab Bilia Oy on tunnettu korkealaatuisesta autokaupasta, huoltopalveluista sekä varaosatoiminnastaan. Bilia panostaa erityisen vahvasti asiakastyytyväisyyteen tarjoamalla ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua. Henkilöstön hyvinvointi onkin asia, johon tässä autoalan liikkeessä panostetaan erityisen paljon. Yhteistyössä Euforian Oy:n kanssa toteutettiin 8 viikon kestoinen Bilia ReCharge -hyvinvointikampanja.

Kampanjan pääpaino oli henkilökohtaisen hyvinvoinnin edistämisessä paitsi liikkumalla niin myös arjen mikroteoin. Tämän vuoksi valmennusyritys Euforian käytti toteutuksessa monille jo entuudestaan tuttua HeiaHeia-sovellusta, jossa oli valmiina juuri halutunlainen kampanjamalli sekä yhteisöllinen ja helppokäyttöinen sovellus, joka mahdollisti liikuttujen minuuttien keräämisen myös suoraan älykelloista, sykemittareista ja aktiivisuusrannekkeista. Jokainen sai halutessaan jakaa HeiaHeia- sovelluksessa aktiviteettejään lähimmille työkavereille tai vaikka koko työyhteisölle, mutta osallistuminen oli mahdollista myös täysin yksityisesti.

Euforianin valmentaja Tarja Koski-Sipilä tuotti henkilöstölle viikoittain lyhyitä hyvinvointiteemaisia videoita, jotka jaettiin Bilian HeiaHeia -yhteisön seinällä sekä Bilian henkilöstön sisäisessä verkossa. Sovelluksen oman viikkoraportin lisäksi valmentaja lähetti perjantaisin tilannetietoja ja tsemppasi osallistujia viikonlopun hyvinvointitekoihin.

Vaikka parhaimmillaan hyvinvoinnin edistämishalu kumpuaa meistä jokaisesta itsestä, on elämäntapa-asioissa aina joskus hyvästä saada pientä porkkanaa tai joskus jopa lempeää tuuppausta oikeaan suuntaan. Bilian johto oli tällä kertaa luvannut jokaiselle aktiiviselle osallistujalle merkittävän lisähyvinvointiedun. Osin tämän siivittämänä mukana oli reippaat 75 % koko Bilian henkilöstöstä, mitä HeiaHeia:n kehityspäällikkö Jesse Kaarna pitää hienona onnistumisena.

 

Näin Bilia ReCharge -kampanjassa nostettiin energiatasoja

Kahden kuukauden aikana aktiiviset bilialaiset ennättivät paljon. Kampanjan aikana otettiin lähes 50 miljoonaa askelta, joka on jo noin 3/4 matkasta maapallon ympäri. Hyvinvoinnin mikrotekoja kirjattiin yhteensä 4 266 kpl ja liikuntatunteja toteutui 8206. Liikuntalajien moninaisuus oli suorastaan hämmentävä. Monipuolisimmalla osallistujalla oli kampanja-aikana kertynyt yhteensä 45 erilaista liikuntalajia.

🏆 Kolmen toimipaikan keskinäisessä vertailussa eniten liikuntatunteja (keskiarvo / jäsen)

1. Herttoniemi (51h 16min / jäsen)

2. Kaivoksela (47h 5min / jäsen)

3. Olari (29h 6min / jäsen)

Myös työkavereiden kannustamisella oli suuri merkitys tunnelman luomisessa ja vertaistuen tarjoamisessa. Kampanjan aikana työkavereille annettujen kannustusten määrä oli 39 222 kpl, joka keskiarvoisesti tarkoittaa, että joka päivä annettiin huikeat 700 kannustusta.

Sovellukseen ladattujen vapaa-ajan harrastuskuvien ja -kirjoitusten myötä moni kertoi tutustuneensa työkavereihinsa paremmin kuin pelkästään työn kautta. Jo ensimmäisellä viikolla tuli selväksi, että monilla bilialaisilla on vauhdikkaita koirakavereita, jotka pitävät omistajansa liikkeellä. Kourallinen ihmisistä raportoi kampanjan aikana jatkaneensa normaalia terveellistä elämäntapaansa. Suurin osa oli tehnyt vähintään yhden selkeän parannuksen elämäntavoissaan ja tottumuksissaan. Tyypillisimmät asiat, jossa bilialaiset saivat kehitystä aikaan, liittyivät veden juomiseen, ruokailurytmin säännöllisyyteen, palautumiseen ja uneen sekä kuntosaliharrastuksen aloittamiseen.


IHMISIÄ JA MIETTEITÄ HEIAHEIA-PÄIVITYSTEN TAKAA

Tutustumme nyt tarkemmin muutamiin ihmisiin Bilia ReCharge -kampanjan aikana ”positiivista pöhinää” herättäneiden HeiaHeia-päivitysten takaa. Löydämme ehkä vastauksia siihen, miten korvapuustit liittyvät hyvinvointiin, kuinka motivoitua työmatkapyöräilemään 21 km:n yhdensuuntaisen matkan ja mikä on positiivisen palautteen merkitys tekemiselle ja miten oikeanlaiset liikuntavarusteet tukevat motivaatiota.

Neljän kampanjaosallistujan kokemukset julkaistaan Euforian Oy:n sosiaalisen median kanavissa tulevien viikkojen aikana satunnaisessa järjestyksessä ja päivitetään tähän alkuperäiseen uutistekstiin Ilmestymisjärjestyksessään.

 

Miten ihmeessä korvapuustit liittyvät hyvinvointiin? Pirjo Immosen upeiden leivontakuvien myötä pohdimme myös tätä HeiaHeia-sovelluksella toteutetun henkilöstökampanjan aikana.

Hymyssä Suin ja Tanssiaskeleilla

Talousosaston Pirjo ”Pipa” Immosen upeat leivontakuvat herättivät ReCharge-hyvinvointikampanjan aikana ihastusta ja keskustelua hyvinvointiimme kuuluvista asioista. Pipa on intohimoinen leipuri ja tanssija, joka löytää onnen yksinkertaisista iloista: tuoreiden korvapuustien tuoksusta ja mausta, sekä tanssin maailmasta.

Leipominen on myös tapa jakaa hyvää mieltä, mutta Pipa ei ole pelkkä kotileipuri – hän on myös tanssin taikuri. Paritanssiin uppoutuminen liveorkesterin säestyksellä on hänelle enemmän kuin vain liikuntaa. Se on sosiaalinen kokemus. Tanssi pitää Pipan fyysisesti aktiivisena ja haastaa hänen mielensä oppimaan uusia kuviota, pitäen näin dementian loitolla. Vaikka lavatanssipaikat saattavat vaatia pientä järjestelyä ilman omaa autoa, Pipa ei anna esteiden pysäyttää itseään.

Liikunta ei rajoitu vain tanssiin Pirjon elämässä. Kävely, luonnossa liikkuminen, jumppa, lihaskuntotreeni, jooga ja venyttely ovat osa hänen monipuolista hyvinvointiarsenaaliaan. Pirjo tietää, että liikunnalla on valtava vaikutus sekä fyysiseen että henkiseen kuntoon, etenkin iän karttuessa.

ReCharge-kampanja jo ennestään aktiiviselle Pipalle inspiraatiota liikunnan lisäämiseen, mutta myös rohkaisi kokeilemaan uusia asioita, kuten leivontaa ja joogaa. Pipa jatkaa hyvinvoinnin polullaan hymyssä suin, nauttien elämästä, yksi korvapuusti ja tanssiaskel kerrallaan.


Automyyjä Olli Heino Bilia Olarista on intohimoinen nyrkkeilyharrastaja. Tällä hetkellä hän käy viikottain treenaamassa lajia työnantajansa tiloissa Bilia Kaivokselan toimipisteessä.

Kannustaen kohti tavoitteita: työyhteisön positiivinen ReCharge

Aina energisen Olli Heinon tavoittaa Olarin uusien autojen myynnistä. Bilia ReCharge-kampanjassa oli lähes 200 osallistujaa n. 75 % koko Bilian henkilöstöstä. Jopa Olli oli hetken hämmentynyt kuullessaan, että lokakuussa hänen HeiaHeia-sovellukseen kirjaamansa nyrkkeilyteemaiset liikuntamerkinnät olivat koko kampanja-ajan 3 suosituinta liikunnallista merkintää.

Olli oli toki ilahtunut saamastaan kannustuksesta, vaikka ei ollutkaan vielä silloin ymmärtänyt tilanteiden poikkeuksellisuutta. Hän korostaakin, että sopivasti ajoitettu kannustus on aina tärkeää: ”Myös työpaikalla sopivassa hetkessä saatu tuki työkavereilta ja esimieheltä on merkittävää sekä motivoivaa”.

Olli on aina ollut liikunnallinen ja kokeekin, että liikuntaharrastukset auttavat hallitsemaan arjen kuormitusta ja toimivat hyvänä pään nollauskeinona. Myös nyrkkeily on monipuolinen ja kokonaisvaltainen laji, joka on kulkenut hänen matkassaan jo pitkään. Kaikki kolme koko hyvinvointikampanjan suosituinta merkintääkin liittyivät kuntonyrkkeilyyn, jota Olli käy tällä hetkellä harrastamassa työpaikkansa Bilian Kaivokselan toimipisteellä. Olennaista liikuntaharrasteen valinnassa ja liikkumisessa on Ollille se, että ne ovat helposti yhteensovitettavissa lasten harrastusten ja kyyditsemisten kanssa.

ReCharge-kampanjan Olli koki tuoneen hauskuutta arkeen, mutta myös inspiraatiota, kun kilpailuhenkisenä katseli työkavereiden hyvinvoinnillisia edesottamuksia arjessa. Hän myös toteaa rehellisesti, että ”myyntitiimi ainakin saatiin hyvillä palkinnoilla liikkeelle” ja antaa vielä kehut kampanjaorganisaattorille Euforian Oy:n valmentajalle Tarja Koski-Sipilälle toteamalla: ”Tarja on Kunkku”.


Timon työmatka rullaa hyvin sään mukaisissa varusteissa

ReCharge-kampanjan aikana mekaanikko Timo Mäntyniemen työmatkapyöräilyn määrä sai monet kampanjaan osallistuneet hieromaan silmiään ja tuntemaan suurta ihailua. Timon työmatka yhteen suuntaan on 21 kilometriä.

Meillä monella liikunnan aloittamiseen liittyy erilaisia oman mielen esteitä esimerkiksi kulloiseenkin säähän liittyen, milloin on liian kuumaa, milloin kylmää, milloin mitäkin. Timo ei pelkää haastavia sääolosuhteita; hän varustautuu aina kelin mukaisilla kunnon pyöräilyvaatteilla ja kuljettaa repussaan vaihtovaatteita. Kyllä hänkin toteaa, että liikuntainto hyytyisi, mikäli matkalla tulisi kylmä tai kastuisi. Aivan pääkallokeleillä ja kaatosateilla jopa Timo jättää sentään pyöräilyn väliin.

Monen bilialaisen tavoin Timo käyttää vapaa-aikaansa koirien kanssa monipuolisesti harrastaen. Liikunnan yhdistäminen työmatkaan, mahdollistaa hänelle enemmän vapaa-aikaa, kun pyöräilyn lisäksi ei ole enää välttämätöntä huolehtia erillisestä kuntoilusta. Timo suosittelee hyötyliikuntaa kaikille, koska se on helppoa, eikä vaadi erillistä ajallista panostamista ja lähtemistä, joka monelle on se haasteellisin osuus.

Ravinnon laatuun Timo kiinnitti ReCharge-kampanjan aikana tavallista enemmän huomiota, vaikka muuten jatkoikin hyväksi havaitsemallaan linjalla. Kampanjaan osallistuminen antoi Timolle mahdollisuuden nähdä, miten muut ihmiset työpaikalla käyttävät vapaa-aikaansa. Päähuomiona olikin, että ilahduttavan monella muullakin koirat näyttävät toimivan personal trainereinä!

Energiaa, yhteisöllisyyttä ja liikunnan lumoa Polestarilla


Polestar kuuluu Bilian konserniin, mutta on oma erillinen palvelutiiminsä Helsingin Herttoniemessä. Polestar Specialist Topi Ilvesniemen mukaan ReCharge-kampanja toi myös Polestarin Herttoniemen yhteisöön huikeaa energiaa. Kampanja ei vain innostanut yksikön henkilöstöä liikkumaan enemmän, vaan loi myös tiivistä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja leikkimielisyydestään huolimatta kilpailuhenkeä, joka piristi arkea kahvipöytäkeskusteluista työpisteille saakka. Topi on samoilla linjoilla, kuin moni muukin bilialainen: ”Kampanja paljasti uusia puolia työkavereista, opetti tuntemaan heitä paremmin ja vahvisti siten yhteishenkeä”.

Myös Topi arvostaa hyötyliikuntaa ja kertookin ReCharge-kampanjan aikana kiinnittäneensä huomiota pieniin arjen valintoihin, kuten pyörän käyttöön lyhyemmillä matkoilla. Mikä mahtavinta, hän huomasi, että myös koko Polestar-tiimi teki jokainen ainakin jonkun pienen pysyvän muutoksen arkirutiineihinsa ReCharge-kampanjan aikana. Topi koki kampanjan olleen työyhteisölleen erittäin mielekäs ja koko tiimi heittäytyneen siihen hyvin mukaan. Koko tiimin toiveena onkin, että vastaavia toteutetaan jatkossakin.

Topia voisi hyvällä syyllä tituleerata supersuositun mailapeli padelin suurlähettilääksi. Hän vakuuttaa, että laji on todella sosiaalinen ja helppo aloittaa. Lajia pystyy pelaamaan porukalla taitotasosta riippumatta ja siihen pääsee nopeasti ns. sisään. Eikä padel vaadi suuri välineinvestointejakaan. Kuitenkin myös Topi painottaa laadukkaiden liikuntavälineiden merkitystä, paitsi ulkoliikunnassa, niin myös sisäliikunnassa. Hyvillä ja asianmukaisilla välineillä liikkuminen on helpompaa, turvallisempaa ja motivoivampaakin. Esimerkiksi erilaiset liikunta-alustat vaikkapa pelatessa voivat rasittaa jalkoja hyvin eri tavoin.

Liikunta ei ole Topille pelkkä fyysinen ponnistus, vaan myös henkinen voimavara, joka tarjoaa hyvänolon ja voittamisen tunteita. Kevät tuokin hänelle suunnitelman mukaisesti uuden haasteen: maastojuoksun aloittamisen Helsingin Keskuspuistossa.