Kuva1.jpg
 

Euforianin mobiilipalvelussakin noudatetaan kuntotestauksen hyviä käytäntöjä

Kuntotestauksen hyvät käytännöt on kymmenkohtainen ohje, joka kattaa koko kuntotestausprosessin. Suositukset kohdistuvat:

  • toiminnan turvallisuuteen

  • eettisyyteen

  • koulutukseen

  • testausprosessiin

  • tietojen tallennukseen ja välitykseen

  • laadunhallintaan.

Laadukkaan palvelun vaatiminen on asiakkaan oikeus

Alan suomalaisten asiantuntijoiden laatimien suositusten tavoitteena on kannustaa laadukkaan kuntotestaustoiminnan toteuttamiseen terveydenhuollon ja/tai liikunta-alan palveluna. Suositukset tukevat alan päätöksentekoa, koulutusta, suunnittelua, toteutusta, seurantaa ja testauksen laadun kehittämistä. Hyvien käytäntöjen tavoitteena on myös auttaa asiakkaita vaatimaan laadukasta kuntotestauspalvelua.

Kuntotestauksen hyvät käytännöt (pdf)
Aho J, Ahtiainen J, Heinonen T, Hynynen E, Kangas H, Lusa S, Mänttäri A, Rinne M., työryhmä. Liikuntatieteellinen Seura, Helsinki, 2010.

Kymmenen askelta kuntotestauksen hyviksi käytännöiksi

  1. Turvallisuus
    Komplikaatioiden ja vammojen riski minimoidaan.

  2. Eettisyys
    Testaus tapahtuu yksilöä kunnioittaen ja testattavien yksityisyyden suoja turvaten.

  3. Henkilökunta ja koulutus
    Testaushenkilökunnalla on liikunta tai terveydenhuoltoalan koulutus ja lisä- tai täydennyskoulutus käytössä oleviin kuntotesteihin.

  4. Testausmenetelmät, -laitteet ja -tilat
    Testausmenetelmät ja-laitteet ovat luotettavia ja asianmukaisia ja testausolosuhteet vakioidaan.

  5. Testeistä käytettävät termit ja testiohjeet
    Jokaisesta testistä on kirjallinen työohje testaajalle sekä selkokielinen kuvaus asiakkaalle.

  6. Toiminta ennen testiä
    Asiakkaalle valitaan hänen tavoitteisiinsa sopiva turvallinen testi ja hänelle annetaan selkeät ja yksinkertaiset valmistautumisohjeet.

  7. Toiminta testin aikana
    Testistä pidetään riittävän yksityiskohtaista pöytäkirjaa ja testattavan vointia seurataan testin aikana.

  8. Toiminta testin jälkeen
    Asiakas saa testistä henkilökohtaisen suullisen ja kirjallisen palautteen, jonka avulla tuetaan hänen liikunnan harrastamistaan.

  9. Tietojen tallennus ja tiedonvälitys
    Asiakastiedot käsitellään ja tallennetaan lakien ja asetusten vaatimalla tavalla niin, että asiakkaan yksityisyyden suoja on turvattu.

  10. Laadunhallinta
    Kuntotestauksen laatua ylläpidetään ja kehitetään sekä sisäisen että ulkoisen arvioinnin keinoin.

Suositukset pohjautuvat Liikuntatieteellisessä Seurassa toteutetun Kuntotestauksen laadun kehittäminen -hankkeen (2004–2007) tuloksiin.